Eiwitshakes ook doeltreffend voor ouderen

Written by Administrator on 16th Nov, 2014.

Hoewel het stereotype beeld van een gebruiker van een eiwitshake vooral vrouwen betreft, wordt dit product ook door een aantal andere bevolkingsgroepen veelvuldig gebruikt. Denk maar eens aan een gewichtheffer of de doorsnee man met overgewicht. Inmiddels is zelfs gebleken dat dergelijke shakes ook een toegevoegde waarde bieden aan de ouderen in onze samenleving.

Eiwitshakes om af te slanken Een eiwitshake is een makkelijk en eenvoudig alternatief voor een reguliere maaltijd. Dankzij de zorgvuldige samenstelling met slechts weinig koolhydraten, een juiste hoeveelheid goede vetten en vooral een groot aantal eiwitten, kan je gewicht verliezen zonder de hele dag met een hongergevoel rond te lopen (Let wel op de samenstelling van de shake, een nuttige bron om je hiermee te helpen is de Be-Slank.nl Vergelijkingstabel. De dieetshakes hebben in de afgelopen jaren een enorme opmars doorgemaakt en ze zijn dan ook niet meer weg te denken uit de supermarkt, de apotheek of de drogisterij.

Voor een brede doelgroep Uit recent onderzoek is gebleken dat ook de ouderen in onze samenleving op verantwoorde en succesvolle wijze gebruik kunnen maken van eiwitshakes. Er werd een vergelijkende studie gedaan tussen twee groepen die beiden gewicht wilden verliezen. Het betrof uitsluitend oudere dames van 60 jaar en ouder. De ene groep maakte gebruik van eiwitshakes, de andere groep niet. Uit de resultaten bleek dat de dames die de eiwitshakes hadden opgenomen in hun afslankprogramma, aanzienlijk meer gewicht hadden verloren. Wellicht heeft de verhoogde hoeveelheid eiwitten die zij binnenkregen geholpen om het hongergevoel te omzeilen en hebben ze daardoor ook beter kunnen volhouden.

Uit een ander onderzoek is gebleken dat de snel verteerbare eiwitten een positieve invloed kunnen hebben op de spieropbouw. Zo wordt het ook bij ouderen steeds vaker aangeraden om eiwitrijke producten op te nemen in hun dagelijks voedingspatroon.

Verantwoord dieet Voor iedereen die een dieet volgt, geldt dat je dat op een verantwoorde wijze moet doen. Stel jezelf duidelijke en reële doelen. Je kan beter een planning uitwerken met tussentijdse meetpunten die je telkens weer stimuleren om verder te gaan. Ook voor ouderen geldt dat zij rekening moeten houden met hun lichaam en de impact van een dieet. Het is dan ook voor hen aan te raden om niet op eigen houtje te starten met een strak dieet. Het is beter om hierin geadviseerd te worden door een huisarts of een diëtist. Die kunnen een perfect schema voor de oudere opstellen waarin ook voldoende aandacht wordt besteed aan eventuele lichamelijke beperkingen die de ouderdom met zich meebrengt. Het is te allen tijde belangrijk voor een oudere om de nodige bouwstoffen in het lichaam op te nemen om op die manier beter beschermd te zijn tegen invloeden van buitenaf, zoals extreme weersomstandigheden of ziekten.

***

Stichting Gezondheid: Een half uurtje bewegen per dag kan al genoeg zijn

Written by Administrator on 16th Nov, 2014.
***

Verlies gewicht met een lekkere shake

Written by Administrator on 16th Nov, 2014.

Afvallen is makkelijker dan ooit met het uitgebreide aanbod van dieetshakes. In verschillende smaken, vormen en varianten bieden ze een eenvoudige en veilige manier om snel en efficiënt gewicht te verliezen. Hoe werkt het? Wat is het? En waarom is het zo simpel? We zetten de belangrijkste informatie voor je op een rijtje.

Hoe werkt het? Een dieetshake is een makkelijke maaltijdvervanger. Je kiest ervoor om bijvoorbeeld je ontbijt weg te laten en te vervangen door een smakelijke shake. Of je kan (tijdelijk) iedere maaltijd vervangen door een dieetshake. Het is niet alleen sneller en eenvoudiger klaar te maken dan een reguliere maaltijd, het is ook nog eens een bron met de juiste eiwitten die nodig zijn voor een succesvol dieet. Door het ontbreken van koolhydraten uit je dagdagelijkse voeding en een verhoogde inname van de eiwitten middels de dieetshakes, zal je lichaam harder gaan werken om de nodige energie vrij te maken voor onder andere de spieren. Door deze extra inspanning wordt er meer lichaamseigen vet verbrandt, wat leidt tot gewichtsverlies. Je gaat dus opgebouwde vetten verliezen en je zorgt er tegelijk voor dat je geen nieuwe (slechte) vetten aanmaakt.

Wat is het? Een dieetshake is gebaseerd op een grote hoeveelheid eiwitten en gezonde vetten. De hoeveelheid koolhydraten is beperkt. De samenstelling varieert per merk en producent, dus het is raadzaam om de ingrediëntenlijst goed door te nemen alvorens een keuze te maken. Als je immers kiest voor een shake met een te grote hoeveelheid koolhydraten of te weinig eiwitten, zal je nooit het gewenste resultaat bereiken. De shakes zijn verkrijgbaar in de supermarkt, bij de drogist en bij de apotheek. Als je nog nooit eerder een dieet hebt gevolgd op basis van dieetshakes, kan je je wellicht het beste laten informeren door een apotheker, een huisarts of een gespecialiseerde drogist.

Waarom is het zo simpel? Het gebruik van dieetshakes is vooral simpel te noemen omdat het heel eenvoudig te bereiden is. Je vermengt de afgemeten portie poeder met water of (magere) melk, je schudt het mengsel even goed door elkaar en klaar! In een handomdraai heb je de perfecte “maaltijd” op tafel om je lichaam te voorzien van de juiste hoeveelheid eiwitten, gezonde vetten en koolhydraten, waarbij je gewicht verliest en tegelijk niet te maken krijgt met een vervelend hongergevoel. Om het dieet leuk en afwisselend te houden, kan je de dieetshake combineren met proteïnerijke producten en/of gezonde maaltijden.

***

Enkele smakelijke recepten in een eiwitdieet

Written by Administrator on 16th Nov, 2014.

Wil je afslanken met een eiwitdieet? Dan ga je ongetwijfeld gebruik maken van dieetshakes. Deze makkelijke en handige shakes bieden een goede basis voor een snel afslankresultaat. Om het diëten leuk en gevarieerd te houden, zetten we een aantal lekkere recepten op een rijtje die perfect passen binnen een eiwitrijk dieet (Een dieet zoals dat van Be Slank NL bijvoorbeeld).

Begin de dag met een smoothie Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Als je deze wil vervangen door een dieetshake, is het dus belangrijk om deze te verrijken met een aantal essentiële bouwstoffen. Zo kom jij de dag goed en gezond door, terwijl je ook nog eens gewicht verliest. Een perfecte ontbijtvervanger is een verse smoothie. Je maakt eerst een keuze in de smaak van je dieetshake. Daarna voeg je vers of diepgevroren fruit toe. Als je de voorkeur geeft aan vers fruit, voeg je een aantal ijsblokjes toe aan de mix. Vervolgens doe je alles samen in de blender. Als je geen dieetshake meer in huis hebt, kan je er ook voor kiezen om proteïnepoeder toe te voegen aan je mix. Hierdoor krijg je een extra verzadigd gevoel, waardoor je minder snel honger zal krijgen.

Verleng je dag met een eiwitrijke lunch Na een stevige smoothie in de ochtend en misschien wel een lekkere proteïnereep tussendoor, kan je nu aan de slag met een heerlijke eiwitrijke lunch. Natuurlijk kan je eenvoudigweg kiezen voor de snelste en makkelijkste oplossing: een dieetshake. Even schudden en klaar! Maar dat gaat uiteindelijk ook vervelen en je wil vast eens een keer afwisselen met een andere maaltijd. Kies dan eens voor een salade met een koolhydraatarm broodje. Voeg er een ei, komkommer en tomaten aan toe en verfijn met olijfolie en peper of zout. Drink liefst water en eet rustig. Kauw je maaltijd goed en neem voldoende tijd om te eten.

Geniet van je afslankdiner Bij het avondeten kan je veel variëren. Natuurlijk kan je weer terugvallen op een dieetshake, die je al dan niet verder aanvult met verse groenten om er een heerlijke smoothie van te maken. Je kan ook kiezen voor een lekker stukje gebakken zalm met spinazie of voor een rundergehaktbal met een groene salade of bloemkool. Je kan eindeloos variëren in je salade met allerlei soorten rauwkost, noten, oliën of kaas.

Sluit de dag af met een verantwoorde snack Zit je gezellig op de bank en heb je nog zin in iets lekkers? Wat dacht je van een kaasplankje (gegrild) of een paar noten? Afslanken hoeft echt geen beproeving te zijn, als je maar een beetje creatief bent!

***

Shake it off: Afvallen met shakes?

Written by Administrator on 16th Nov, 2014.

Vele mensen zweren er bij, anderen zijn er niet helemaal van overtuigd. Echter steeds meer mensen willen het proberen omdat het handig is. Is afvallen door middel van shakes een oplossing of een rage? Hieronder gaan we het onderzoeken.

Werken conventionele diëten voor een langere periode? Conventionele diëten zijn alom bekend. Sonja bakker, Weightwatchers, het Atkinson-dieet. Iedereen heeft wel gehoord van deze diëten maar ze zijn niet voor iedereen weggelegd. Dit komt omdat het moeilijk is om je aan deze diëten te houden. In het begin lukt het vaak maar hoe langer iemand een dieet volgt, het wordt steeds moeilijker. Daarnaast is het gewichtsverlies van een dieet vaak tijdelijk. Je lichaam raakt gewend aan een bepaald voedingspatroon echter nadat het dieet afgelopen is verandert het voedingspatroon snel. Hierdoor kan het verloren gewicht snel weer terugkomen.

Effectief afvallen Het gebruik van een shake kan hierbij helpen. Onderzoekers uit Australië hebben aangetoond dat zowel een normaal dieet en het gebruik van shakes even effectief zijn. Echter mensen die een dieet gebruikten waar shakes gebruikt werden vonden het makkelijker hun dieet te volgen dan mensen die een traditioneel dieet hadden. Dit komt doordat ze makkelijker aan hun caloriën en voedingsstoffen kwamen. Normale diëten zijn vaak ingewikkeld en om drie goed gebalanceerde maaltijden samen te stellen kan moeilijk zijn. Als je bijvoorbeeld twee keer per dag een shake gebruikt, voor ontbijt en lunch, hoef je alleen nog maar voor de avond een goede maaltijd te maken. Dit maakt het een stuk overzichtelijker.

Een goed begin is het halve werk Daarnaast is het een makkelijke manier om een dieet in te luiden. Veel mensen willen in een klein tijdsbestek erg veel afvallen, dit is haalbaar maar niet ideaal. Als je in een maand tijd 8 kilo afvalt kan dit heel erg opbeurend zijn maar voor de lange termijn kan een streng dieet demotiverend werken. Elke week een kilo, maximaal twee, afvallen is wel haalbaar. Alleen het eetpatroon veranderen en beginnen te sporten kan al een groot verschil maken. Een goede oplossing is om een limiet aan je calorie-inname te maken. Voor een vrouw kan een inname van 1200 kcal per dag geweldig klinken. Aangezien een vrouw gemiddeld 2000 kcal per dag nodig is lijkt het dat je veel kan afvallen. Echter voor de lange termijn kan dit problematisch zijn. Een doel van 1500 kcal tot 1600 kcal is effectiever over de lange termijn.

Kortom, shakes kunnen een goede bijdrage leveren om makkelijker af te vallen. Shakes zijn ideaal als maaltijdvervanger gedurende de dag, waardoor je maar over één maaltijd hoeft na te denken. Daarnaast laat onderzoek zien dat mensen die afvallen door gebruik van shakes het proces een stuk aangenamer vinden.

***

Basis oefeningen van Optima Vita

Written by Administrator on 16th Nov, 2014.
***

Lichaamsbeweging is gezond voor jong en oud

Written by Administrator on 16th Nov, 2014.

Hoewel er vaak te weinig tijd voor vrij wordt gemaakt, is voldoende lichaamsbeweging een vereiste om je lichaam in goede conditie te houden. Niet alleen op het vlak van uithoudingsvermogen, maar ook om je mentale weerbaarheid te verhogen. Een gezonde geest in een gezond lichaam is een solide basis voor een algemeen gevoel van welbehagen en tevredenheid. En dat geldt voor jong en oud!

Jong geleerd… Zelfs in de kleuterscholen wordt al ruimschoots aandacht besteed aan de lichaamsbeweging. Kleine kinderen zitten nog volop in de ontwikkeling van hun lichaam en hun brein. Ze hebben behoefte aan frisse lucht en voldoende lichaamsbeweging. Tijdens de turnlessen wordt er door gediplomeerde turnleerkrachten gewerkt aan een verantwoorde ontwikkeling van het lichaam van de kinderen. In de eerste jaren zal de focus liggen op spelen, daarna komt er meer structuur in de lessen waarbij jonge adolescenten andere toepassingen van lichaamsbeweging leren ontdekken. Zonder meer geldt dat er bij ieder kind voldoende aandacht moet zijn voor de persoonlijke ontwikkeling en de individuele mogelijkheden.

Eigen verantwoordelijkheid Bij de start van de fase na de studietijd komt de verantwoordelijkheid voor voldoende lichaamsbeweging bij onszelf te liggen. Het leven neemt een nieuwe wending. Je gaat werken en misschien wel trouwen. Je krijgt kinderen en je loopt verloren in de vele sociale verplichtingen die de huidige maatschappij met zich meebrengt. Het laatste dat er wellicht in je hoofd omgaat, is de fysieke ondersteuning die je lichaam nodig heeft om de mentale druk te kunnen dragen. Toch is dit net de meest belangrijke fase in je leven om te zorgen voor een gezond, fit en uitgebalanceerd lichamelijk gestel. Sporten vraagt om een inspanning, maar biedt je tegelijk ook de nodige energie om de rest van je dag op succesvolle wijze in te vullen. Je hoeft heus niet vijf keer per week naar de fitness te gaan om je lichaam in goede conditie te houden. Wandelen, zwemmen of fietsen zijn ook ideale manieren om je lichaam niet te laten vastroesten.

… is oud gedaan Hoewel een sportief leven geen garantie biedt op een lang en gezond bestaan, kan het wel degelijk een stevige basis bieden voor de ouderdomsfase. Het is makkelijker om in beweging te blijven als je dat al heel je leven hebt gedaan. Je lichaam heeft er nu net zo veel behoefte aan als in de eerdere fases van je leven. En dat je door je sportieve activiteiten ook nog wellicht wat meer sociale contacten onderhoudt, is een leuke bijkomstigheid.

***